Klik klik cepat...

Nasi Ayam

Posted by tasya

Sebelum off pc, aku baca sekali imbas santai di http://www.belionline.niceboard.biz/, aku ternampak kak aen bagi resepi Nasi Ayam utk kak puteri... cam sedap je.. memandangkan dah tak tahu nak masak apa.. maka aku bergegas ke Econsave beli bahan..



Sampai2 rumah, dah siap mandi, solat bagai... aku siram bunga dulu.. pastu baru aku ke dapur... aku start rebus ayam, perap ayam buat sup, masakkan nasi.. buat sambal dan kicap.. Ingatkan sempat ler siap sebelum berbuka puasa.. rupanya tak.. ngam2 Azan siap... adeh... takpelah..



Aku bungkus2kan untuk mak dan kak ana... Aku siapkan dalam pinggan untuk abang. Aku dengar bunyi motor.. eh.. abang dah balik... Aku minta izin nak hantar ke rumah mak. Abang tak percaya aku masak nasi ayam... hehehehe...



Nasi Ayam

1.ayam tu rebus dulu, air ayam buh garam dan masukkan bhn2 mcm buat sup tu isi ayam tgglkan skit...hat tulang2 je

2.ayam dah rebus perap dgn bwg kecik tumbuk (ikut suka...byk lagi bagus) + kicap manis + bawang putih + halia skit hiris2 + garam

3.nasinya tumis ngan mentega + bunga lawang + halia hiris + kuah sup

4.sambal dia....blend tomato + bwng putih (byk skitlah)

5.kicapnya...amik je kicap dr air perapan tu...sbb bila dah perap dia ada air...kalau kurang tambah kicap


pandai2 ler agak sendiri.. so ini lah hasilnya




This entry was posted on Saturday, September 13, 2008 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 orang komen