Klik klik cepat...

Berita Sedih

Posted by tasya

Entah kenapa malas sungguh aku nak keluar rehat minum pagi tu.. Aku beli siap2 sebelum masuk ofis. Meeting sekejap.. kemudian aku ke ruang depan ofis. Selesai minum aku lihat bos aku tergesa2 menyarung kasut. Katanya, "Ja, abah Leman meninggal,". Dalam hati aku bertanya, leman mana pulak.. tapi bila tengok Kak Ana merah mata kat dalam opis, aku tahu.. yang meninggal itu abah kak Ana.. Lantas aku peluk kak Ana, aku masih tak percaya.

Ku tinggalkan pesan pada DRA. Aku keluar dari ofis menuju ke rumah Wak. Wak adalah abang mak. Mak aku ambik Kak Ana masa kecik. Sampai2 aku di rumah Wak, ku lihat Wak telah terbujur kaku di ruang tamu depan. Ya, benar. Allah lebih sayangkan Wak Nanang. Aku ke dapur mencari mak Kak Ana.. Lihat saja muka ku.. Wak Mah menerkam ku.. sambil berkata...
" Cacaaaa, wak dah takde sapa2.. " katanya sambil menangis. Aku yang dari tadi ditahan2.. terus menangis. " Caca kan ada wak..." pujukku.

Ku tinggalkan Wak Mah.. aku ke depan menelefon suamiku mengkhabarkan pemergian sedih..
Menurut cerita menantu wak, pukul 9.00 pagi tu arwah menghantar cucunya mengaji, kemudian singgah ke kedai membeli barang dapur. Arwah kemudia pulang ke rumah mengadu penat. Arwah kemudian ke ruang tv , baring menonton. Pukul 10 sepatutnya arwah mengambil semula cucu2nya pulang. Tapi bila dikejutkan Wak Mah, arwah disangka pengsan lalu cepat2 anak lelaki sulungnya dihubungi. Jiran2 turut dipanggil. Yang pasti, arwah telah pergi menghadap Ilahi.

Berita cepat tersebar, pukul 1, sudah siap kafan dan sembahyang jenazah dirumah. Ramai yang tidak menyangka, genap 45 hari pemergian embah, anak lelaki sulungnya pula mengikut jejaknya. Al-Fatihah untuk arwah Haji Sulaiman Haji Hassan.

This entry was posted on Friday, December 19, 2008 . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 orang komen

alhamdulillah sungguh tenang dan mudahnya pemergian allahyarham..alfatihah