Klik klik cepat...

Ubi Kayu Rebus Pedas

Posted by tasya

Hari ni puan2.. saya akan menyediakan ubi kayu rebus pedas. Keh keh keh... balik keje semalam aku singgah 3 kedai mencari ubi kayu. Hinggakan pasaraya besar pun ubi kayu tak ada. Huhuhuhu.. Terjumpa saudaraku, aku bagi tahu .. susah betul nak cari ubi kayu.. dia tanya balik.. ngidam ke? takkkkkk... dah janji dengan edi nak buatkan ubi kayu rebus....

Last2 aku singgah kedai Acheh.. patutlah orang Acheh ni suka berniaga kat sini.. macam2 ade kat malaysia ni.. Aku beli sebesar lengan dengan harga RM2.00.

Sampai rumah, aku mandi, siap2 semua.. aku ke dapur..

Ubi kayu rebus yang dipotong2 kecil.
Buang kulit
Rebus bersama sedikit garam
Siap.... Ubi Kayu Rebus Pedas.
Ubi Kayu Rebus Pedas
Resepi
Bahan2nya..
Ubi Kayu
Garam
3 ulas Bawang merah
1 ulas Bawang putih
3 biji Cili padi
sedikit Ikan bilis digoreng terlebih dahulu dan hancurkan sedikit.
Garam dan gula sikit
Satu sudu rempah kari dicampur sedikit air..
Minyak untuk menumis.
Cara:
Rebus ubi kayu sehingga empuk. ketepikan
Goreng ikan bilis dulu, ketepikan.
Kisar bawang merah,bawang putih,dan cili padi
Tumis bahan kisar
masukkan rempah kari
masukkan ikan bilis
masukkan ubi kayu yg sudah direbus.
salutkan dengan bahan tumis.
sedia dihidang panas2... time hujan ke.. dengan kopi o..
yg tak tahan tu jangan byk sangat.. kang kembung... hahahha

This entry was posted on Wednesday, August 19, 2009 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 orang komen